Beeldendevorming les 3


In deze les hebben we ons bezig gehouden met verschillende druk technieken! zo hebben wij gebruik gemaakt van de aardappel druk techniek en een druk techniek d.m.v karton :-).
Aller eerst hebben we een thema bedacht, deze hebben we uitgebreid met een mindmap.

Een mindmap wordt de laatste tijd veel gebruikt op de bassischool, die van ons is dan ook bedoeld voor het basisonderwijs. Ons thema is trouwens geworden: 'het Universum', een vrij groot begrip, maar dankzij onze mindmap begrijpelijk voor kinderen, en ook best spannend, vinden wij.
Hierna zijn we verder gegaan met de druktechnieken en hebben we zelf dingen gemaakt rondom ons thema úniversum'. Vivian heeft gebruik gemaakt van karton en de maan en sterren steeds herhaald zodat er een soort patroon onstaat. Veerle heeft ook gebruik gemaakt van de stempel techniek en verder heeft ze gebruik gemaakt van sjablonen waar ze dan over heen heeft geverfd, haar tekening heet 'galaxy'.
 

LESVOORBEREIDINGSFORMULIER

STUDENT                                                   PABOKLAS
STAGEBEGELEIDER                                                                                                  
STAGEGROEP
LESACTIVITEIT
Beeldende Vorming
STAGESCHOOL
MENTOR
DATUM
LESDUUR


STARTPUNT VAN VOORBEREIDING
BEGINSITUATIE
LESDOEL(EN)
Beeldend doel:
De vorm van een kat tekenen
Technisch doel:
De leerlingen zijn aan het werk geweest met sits papier en krijt
EIGEN LEER-
DOEL(EN)


FASE
LEERACTIVITEIT
DID. WERKVORMEN
MATERIALEN
ORIENTATIE /
RECEPTIE
tijdsduur:
Beeldcultuur:
Hoe ziet een kat eruit? Wat is de vorm van de kat? Heb je verschillende soorten katten? Groot of klein, dik of dun? Dit laten zien aan de hand van plaatjes via het smartbord en het prentenboek de kat die niet van de bank af wilde.
Beeldbeschouwen:
Vorm, de kinderen leren te kijken naar de vorm van verschillende katten. Maken uiteindelijk zelf een kat, met de vorm die zij het leukst/mooist vinden.


Digibord
Prentenboek: kat die niet van de bank af wilde (evt digitaal)
Afbeeldingen van katten
UITVOERING/
PRODUCTIE
tijdsduur:
Beeldend probleem:
Hoe ziet een kat eruit? Wat voor vormen heeft een kat?
Werkproces(sen):
De vorm tekenen met krijt en daarna met sitspapier de kat invullen.
Instructie techniek:
Op een wit A4 blad tekenen de kinderen met krijt de vorm van de kat (staart, lijf, oren, kop, poten). Daarna mogen de kinderen het sits papier scheuren in verschillende kleuren en op de kat plakken. Dit stellen de vlekken of strepen voor. Ze tekenen als laatste met krijt de oogjes.
Krijt
Sits Papier
A4-papier
AFSLUITING /
REFLECTIE
tijdsduur:
Presentatievorm:
Ophangen in de klas
Nabeschouwing:
Kijken naar alle tekeningen of iedereen zich aan de afspraken heeft gehouden
Beoordelingscriteria:
De katten moeten een staart, lijf, oren, kop en poten hebben. Ook moeten ze verschillende kleuren gebruikt hebben voor de print.
Werkjes

Feedback van Sarah de Vink:
Er is bij de techniek niet een specifieke techniek genoemd, wel welke materialen je zou gebruiken. Beter zou zijn: de leerlingen kunnen een krijttekening maken..

In de orientatie zou ik misschien beginnen met het prentenboek, om ze op die manier te prikkelen. Vervolgens heb je dan een gesprek over katten. Erg leuk gevonden dat prentenboek!
Daarnaast is het voor leerlingen erg ingewikkeld om verschillende vormen bij katten te onderscheiden. Katten verschillen wel, maar niet heel overduidelijk in vorm van elkaar.

Ophangen in de klas is super leuk, succeservaring voor de kinderen. Vervolgens heb je het over de afspraken waar ze zich aan moeten houden, maar deze zijn niet terug te vinden in de lesvoorbereiding. wat zijn de afspraken?

LEUKE OPDRACHT.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten